Det finns olika typer av bipolär sjukdom

Precis som diabetes har typ 1 eller typ 2 har bipolär sjukdom
olika sjukdomstillstånd som kännetecknas beroende hur länge symtomen håller i.


Bipolär sjukdom 1

Som innefattar att man blandade maniska episoder, ofta med inslag av psykos (hallucinationer och vanföreställningar) och även episoder av depressioner.


Bipolär sjukdom 2

Här domineras främst av långdragna depressiva episoder i kombination med hypomana perioder. Människor med bipolär sjukdom 2 har oftast inte fullt utvecklade maniska skov eller blandepisoder.


Cyklotymi

Som även kallas "rapid-cycling" vilket betyder snabbt växlande och ger minst fyra episoder på en tolvmånaders period i olika kombinationer av maniska, hypomana, blandade eller depressiva skov. Den här formen av bipolär sjukdom är mest svårbehandlad och drabbar ungefär 13-20 % av patienterna.

Jag är bipolär sjukdom typ 2.
Jag får oftast depressioner eller i samband med depressionerna blandepissoder.
Blandepissoderna är jätte luriga och väldigt påfrestande för själen. Samtidigt som man är "glad"
kan man ha så fruktansvärt ont i själen. I de lägena kan man bli såå desperat att få slut på smärtan
att det är lättare att göra illa sig själv. Jag har även haft blandepissod under en så lång tid att jag utvecklade en psykos.

Eftersom jag är skötare och jobbar inom psykiatrin har jag även stött på människor som är bipolära olika typer som nämns ovan. Cyklotymi är den svåraste formen av bipolär psykos eller bipoläs sjukdom.
Den kvinna jag har jobbat mycket med, på henne biter inte några mediciner eller behandlingar och hon insjuknar alltid efter 5 veckors mellanrum.


Kommentarer
Postat av: a,

jag tror att jag är den sista, den som du är. Jag är sjutton år och ska läggas in för utredning i maj. Livrädd såklart. Vill inte leva så. Jag vill leva normalt. Har hoppat av ettan precis och prkatiserar nu, men det går åt helvete. Humöret skiftar dag efter dag nu. Jag är helt slut. Något jag kan göra själ som kan hjälpa?

2009-03-30 @ 12:57:30
Postat av: sara

Hej och tack för att du skrev!Jag lovar du behöver inte vara livrädd.Jag förstår att du känner så. Var själv 16 år när jag las in för första gången.Men efter att du blivit inlagd kommer du börja må bättre, om du själv vill det!Lyssna på vad din kropp och själ försöker säga dig. Du kommer kunna leva normalt men är du bipolär som du misstänker behöver du ett salt(litium)så din kropp hamnar i balans igen.Finns det ingen möjlighet att få hjälp tidigare?Det är 1 månad till maj. En månads väntan när man har ont i själen är väldigt väldigt lång tid! Det är bra om du inte utsätter dig med för mycket stress då det lätt kan orsaka ännu mer ångest. Tillslut rinner bägaren över. Finns det ingen du kan prata med?Kramar

2009-03-31 @ 17:52:38
URL: http://manodepressiva.blogg.se/
Postat av: Alltid undrat vad som varit fel med mig.

Hej! För ett tag sedan läste jag en artikel om Bipolär sjukdom & jag bara kände.. Det där låter exakt som jag! Så jag läste på mer o mer. Och jag antar att jag har den mildare varianten. Deppresiv blandat med friska o hypomaniska perioder. Bipolär sjukdom 2 om jag förstått rätt??

Jag är helt övertygad om att jag har detta. Inte sökt hjälp, men ska ta mod att göra det. Hur går man till väga?? Vårdcentralen? Och HUR går en utredning till? Ligger man inne lera dar?

Vore innerligt tacksam för svar! Mvh / Stark men svag.

2009-06-24 @ 22:00:48
Postat av: Alltid undrat vad som varit fel med mig.

Jättefin o lärorik blogg du har förresten =)

2009-06-24 @ 22:02:18
Postat av: E

Jag funderar också på om jag kanske kan ha bipolär 2. Jag undrar över blandepisoderna, om du kan beskriva lite mer om hur de upplevs? Jag har nämligen kännt just det där, att jag är "glad" utåt. Jag är pratsam, skämtsam och positiv. Det känns inte falskt, inte påklistrat att bete mig som om jag vore glad, men på samma gång så mår jag fruktansvärt dåligt inuti...



Tacksam för svar!

Kram

2010-03-18 @ 21:10:01
Postat av: jeanna beijer

jag tar en massa mediciner, är hypoman vissa episoder deprimera andra. jag kan även få så att röster och larm går rakt in i hjärnan kan det vara bipolär sjukdom.

2010-07-17 @ 11:11:09
Postat av: jeanna beijer

hur vet man om man har bipolär sjukdom eller cykloi psykos

2010-07-17 @ 11:20:58
Postat av: anna bergman

jag läste i allas veckotidning v 36 om en kvinna som hade pipolär sjukdom o sedan har jag läst härovan inläggen o är säker på att min dotter lider utav detta. hon är 22 år o har varit sjuk i 10 år o har behndlats mot deppresioner i många omgångar utan att det har hjälpt henne. hon har fått höra att det kan va borderline men hon känner inte igen sig i denna sjukdom men får inget gehör för detta. hon har djupa deppressioner o äter efexor men dom hjälper henne inte. hon har även försökt att ta livet av sig många gånger men inte lyckats. nu håller hon på att ge upp på allvar och jag har lovat att försöka hjälpa henne, för som hon säger hon orkar inte kämpa längre. vad skall jag göra, vart skall jag vänta mig, snälla hjälp mig

2010-10-18 @ 08:41:46
Postat av: Lisa

Hej! Glad att jag hittade din blogg. Blev diagnoserad för 3 år sedan. Har Cyklotymi med hypomani. Även med mediciner så lyser det igenom en massa. Varje dag är en kamp inombords. Samtidigt som jag lider själv, mest över min mani, så ser jag hur det påverkar vänner och familj, min relation med dem. Tror att alla vi människor med dessa sjukdomar behöver stötta och prata med varandra. Se att vi är inte dumma i huvudet eller ensamma. Tack för en bra blogg!

2011-08-18 @ 02:41:41
URL: http://leather.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0