Fråga angående litiumbehandling



Hej,
Kul att höra att du mår bra : )
Själv har jag oxå fått diagnosen typ II nyligen och medicinerar med Litium sedan fyra veckor.
Medicinen har minskat min ilska och ångest samtidigt som jag känner mig mindre uppskruvad och stabilare.
Men samtidigt känner jag mig ganska känslomässigt
avstängd och undrar om detta är övergående?
Mvh
Christian 

 

Det kan tyvärr ta ett par månader innan litumet fått full effekt. Därför e det noga att du tar litiumet morgon och kväll så noga som möjligt med klockslaget. Det är inte konstigt att du känner dig känslomässigt avstängd som du nämner.Jag kände mig också avtrubbad i början, innan litumet började verka ordentligt. Slarvar du med litiumet kan det också ge den effekten..
Sen är det lite skillnad också att vara medicinerad och inte. För det som händer är ju att den så höga toppen och de så djupa dalarna försvinner och kvar börja det likna en normal berg och dalgång som i början kan kännas tråkig.
 Men för mig och många bioplära vad jag vet är detta en naturlig övergång...
Jag är säker på att du komemr må bättre snart! Jag lever ett fullt normalt liv med litumbehandling. Det tog några månader innan jag började känna god effekt. Ibland kan det ta upp till 1 år.
 Och om du känner dig osäker eller inte känner att litum hjälper efter flera månaders behandling måste du kontakta din doktor. Jag har tillexemepel ett extra skydd med antidepressiv medcin samt serequel ihop med litium.
I mitt fall så slarvade jag och glömde bort att ta mitt litum vid de exakta tidpunkterna så ett extra skydd var viktigt för mig.
Alla bipolära är inte menade att äta litim, det är vanligt att man får extra skydd med annan medicin också men litium överhuvudtaget är den mest vanliga behandlingen vid bipolär sjukdom.

Hoppas det svaret hjälpte dig något :)

Kram Sara


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Har ätit Lithium i drygt sex månader och tycker det funkar bra för mej.

Det har gjort att tillsammans med ett par andra mediciner hållit humöret stabilt!

2009-07-17 @ 17:49:06
URL: http://oxynormal.blog.se
Postat av: tappaintehoppet

Hej, ett tag sen jag var här. Hoppas du har en skön sommar. Önskar dig en trevlig dag! Kram

2009-07-28 @ 15:48:36
URL: http://tappaintehoppet.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Jag är själv diagnoserad bipolär ll , Har gått på lamictal i 4 år började när jag var 15 och de funkar utmärkt för mig.



Men nu till frågan!

Hur länge och hur ofta måste man kolla litiumvärdet?



kram sofia

2009-08-12 @ 22:59:20
URL: http://www.metrobloggen.se/hallon
Postat av: Jenny

Hittade precis hit via bloggtoppen.

Vilken bra & grundligt förklarade blogg du har!

Jag har också diagnosen bipolär typ 2. Ännu inte hittat rätt behandling dock - litium var inte alls rätt för mig tyvärr :-(



Kram Jenny



2009-10-06 @ 02:11:29
URL: http://remiss.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Hej!

Det är första gången jag var här, du har een jätte bra blogg! Jag har en nära vän som har fått diagnosen manodepresiv. Att läsa din blogg gav mig lite förståelse av vad min vän går igenom..

2009-11-16 @ 20:15:02
Postat av: Bea

De flesta läkare vill att man kollar blodvärderna varannan månad. Är det så att man slarvar med medicinen så måste man kolla oftare. Jag har ätit litium sedan november 2006 med vissa avbrott då jag känt att jag har mått bra och har slutat för att sen må väldigt dålig. Just nu mår jag bra, jag är noga med att ta medicinen varje morgocn ock kväll.

2009-11-19 @ 16:23:27
URL: http://blogs.su.se/bewa5576
Postat av: Görel

Har ätit antidepressiv medicin sedan 1998 men inte mått bättre för det=deprimerade, ångest och maniska perioder. Har fått, efter diskussion med min läkare på psyk, Litium som jag nu ätit i 1 vecka. Mår bättre och känner mig betydligt mer hamonisk, dvs inte toppar av sorgsamhet resp "överskottsenergi" då jag tror att jag kan göra allt samtidigt.....

Men, min läkare vill att jag fortsätter med min antidepressiva medicin (Sertralin) i kombination med Litium, vad har du för erfarenhet av det???? Skulle vara intressant om du hade lust att svara mig på min mail, lite mer "personligt"..... Hälsningar Görel

2009-12-03 @ 01:08:57
Postat av: Evho

hej,

du äter litium ihop med seroquel. Får jag fråga några saker. Jag har en dotter som är "mixad" och har seroquel sedan tidigare, nu litium under insättning. Får jag fråga vilka doser du ligger på. Det är intressant för mig att veta iom att vi försöker hitta en stabilitet för henne vilket är oerhört svårt. (Jag vet att doser är individuella, nyfiken ändå). Men du kanske tycker det är för "intimt" att berätta? Själv är jag också bipolär men mildare och mer åt borderlinehållet. Jag har inga manier (bara lättare depressioner och hypomanier). Dottern däremot har oerhört stora problem.

2010-01-04 @ 13:18:58
Postat av: Anna Nordstrand

Hej,

jag har fått diagnosen bipolär sjd.har bestämt mig för att börja äta Litium,men undrar om det verkligen hjälper mot depressioner som är det som plågar mig mest? Hoppas någon kan svara mig och stötta nig.Har en treårig son som har en deppig mor, får panik för hans del!

kramar till er därute.Anna

2010-05-19 @ 19:31:36
Postat av: carola

har ätit lithum dock bara 3 v, jag är mer agressiv än förrut.

Kan det bero på att jag minskat min antidepressiva tro?

2010-10-18 @ 14:47:47
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Micke Skribent

Ställ er frågan varför ni blir sjuka...varför finns inte våra moderna sjukdomar i andra delar av världen där man inte brukar våra spannmål..?



Säger alla "experter" och läkare den verkliga sanningen...eller vill dom och läkemedelsbolagen tjäna grova pengar på alla sjuka....?



Exempelvis vid diagnosen Bipolär sjukdom bör bakomliggande orsaker sökas och behandlas, svensk sjukvård vill bara behandla symptom.



Besök gärna denna nya intressanta sajt.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/neurologiska-problem-vid-celiaki.html

2011-04-22 @ 12:17:43
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com
Postat av: ehm...

@Micke skribent..Är du allvarlig? kolla utbredningen av BS i världen te.x i Afrika är den som tätast och uppe i norden som glesast...Du kanske ska tänka om och ta dina pseudoantaganden till lägerelden och trumma ihop lite nya fantastiska stenåldersmediciner med dina dreadspolare...orka hålla på med konspirationsteorier om läkemedelsbolagen när det faktiskt finns omfattande forskning och testade mediciner som hjälpt miljoner människor sen 50talet,som just litium.jag skulle kunna fortsätta såga dig i din naivitet men blir så frustrerad över ditt inlägg att jag ger upp vid blotta tanken på att försöka få en sån som dig att fatta vad det handlar om.mvh :@....

2011-04-23 @ 04:58:56
Postat av: Daniel

Intressant forum detta.. jo jag kanske kan bidra med något vad vet ja fick diagnos 95 bipolär 2 varianten.. käkat litum sen dess mått utmärkt

-slarvat med medicin ett par gånger dock vilket medföljde kraftiga biverkningar,panikångesten går knappt att beskriva.

Kram

2011-05-31 @ 16:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0