Ta över ångesten innan den tar över dig!

DU kan alltid ta kontroll över ditt egna liv. Det gäller även ångest.

För några månader sedan skrev jag detta inlägg. Då hade jag inte lika många besökare som jag har idag så jag tänkte att jag skulle skriva detta inlägg igen. Det kanske kan vara till hjälp för andra som också lider av ångest eller för närstående som har någon som lider av svår ångest!

Jag tror verkligen att om man är medveten med sina problem så kan man lättare och snabbare göra någonting åt dem.
Att skriva är ett jätte bra sätt att bli mer medveten över ens tankar och känslor och varför vi reagerar som vi gör.
Det har i alla fall varit terapi för mig :)


Tänkte beskriva om en gång för 6 månader sedan som jag fick en stark ångestattack på stan:

Idag, fick jag en oväntad ångestattack som resultera i att jag vart oerhört nedstämd under våran fika.
Detta är inte vanligt att det förekommer när jag varit stabil under en längre period. Men med tanke på att jag nyss tillfriskna från ett (inte så allvarligt)skov är det inte konstigt att kroppen kan vara lite i obalans.

För det första. En viktigt anledning till min sjukdom är såklart mina genetiska förutsättningar. Men en stor anledning till att jag får ångest och att jag tar lätt illa vid mig är på grund av min sårbarhet.

Jag brukar säga och det stämmer faktiskt väldigt väl att min styrka många gånger är min känslighet, men den är också min svaghet!


På grund av de erfarenheter livet gett mig,både genom min sjukdom men också på grund av händelser jag varit med om har gjort mig till den jag är. Jag älskar min känslighet, det är den som gör mig till den ödmjuka och förstående människan jag idag faktiskt är. Utan dessa erfareheter jag har fått. Hade jag inte varit jag. Men, jag kan också sakna den sårbarhet jag inte hade innan min sjukdom bröt ut och innan min mamma gick bort i cancer.

Dagen på stan blev väldigt tuff för mig. Det som gjorde att min sinnesstämmning skönk var att först fick jag ett sms av min kompis att vi inte kunde ses senare som vi hade bestämt.
Känsla 1: Besvikelse
Sen skulle jag och min andra tjejkompis bestämma oss vart vi skulle fika, men ingen kunde bestämma oss vart även fast vi gick omkring till varje ställe i stan. Jag hade ännu inte fått stark ångest utan var bara lätt besviken men nu kom känsla 2 när vi inte kunde hitta någonstans att sitta. Det blev för rörigt.
Känsla 2: Beslutsångest

Tillslut tog ångestkänslan över allt mer, jag blev jätte off. Inte grinigt men om ni kan tänka er bara avslagen. Samtidigt tyckte jag så synd om min tjejkompis som verkligen försökte att det skulle bli bra. Det var ju ingen stor grej som hände egentligen men jag tror att på grund av att kroppen fortfarande är i lite obalans av skovet så kan min sinnestämmning påverkas lättare. Så här brukar jag normalt sätt inte fungera. Med mina mediciner fungerar jag som precis vilken annan person som helst. Det är ingen av mina arbetskamrater som vet om min sjukdom. Varför ska de behöva veta när allt fungerar som de ska?

Vi satt där på Lindahls och så kom händelse nr 3 som påverkade mitt humör/min ångest inte vart nge bättre.
Tjejen i kassan kunde inte ta emot min 50krs sedel på grund av att den blivit missfärgad och pengarna på kortet var slut.
Känsla 3:Uppgivenhet.

Så nu kände jag mig också måttligt irriterad, men mest av allt hade jag sån oerhört ångest som inte ville avta.

När jag får ångest så känns det som att hela kroppen blir paralyzerad. Det känns inuti(fast hjärnan lurar så klart dig)som om dina muskler håller på att förtvina, du är oförmögen att röra dig på grund av den smärta du känner(ångest) i magen.
Är ångesten tillräckligt stark, går den ut ända ut i armar och även ben. Det känns som en slags träningsvärk. Det värker av smärta i hela kroppen.

Som person blir jag helt personlighetsförändrad enligt mig själv men inte medicinskt utttryckligen.
Jag känner mig jätte osäker. Det blir jobbigt med stora folkmassor.
Det blir jätte jobbigt med för mycket intryck runt omkring.
Självkänslan är väldigt låg om man säger så.

Eftersom jag känner min kropp så väl och hur jag fungerar i olika sammanhang, som tex. när jag får en rejäl ångestattack har jag lärt mig hur jag ska göra för att på bästa sätt dämpa ångesten samt i bästa fall bli av med den helt!

Som jag sa tidigare. Allt handlar om självkontroll. DU måste övertala din hjärna att du klarar den här motgången innan ångesten övertalar DIG att den här situationen är ohållbar. Tar ångesten över ännu mer kan det leda till en panikattack. Och då pågår inte ångesten längre bara inombords utan du reagerar utåt. Man kan börja gråta,skrika, få panik över att man inte kan kontrollera sin ångest,sina känslor, sitt beteende. Man blir överväldigad av alla känslor.

Så det jag gjorde va att be min kompis prata, prata,prata. Inte om ångesten eller hur jag kände. Utan börja prata om andra saker.Gärna roliga saker som får dig att skratta. Kan du inte skratta, så be henne/honom säga något som får dig intresserad av annat än smärtan i din själ.

Tillslut började jag koppla av. Ångesten sitter fortfarande i lite grann efter fikan på stan men den är molande och inte lika ihärdig. Jag tror inte att jag behöver ta någon lugnande för jag tror att ångesten kommer ge med sig under kvällen.

Man behöver inte alltid ta medicin för att bli av med ångest! Ibland är det svårt och då är det jätte bra att ångestdämpande medicin finns. Men ofta kan vi själva vara med och påverka/hjälpa så ångesten dämpas. Jag tror vi måste bearbeta våra tankar. Vad är det som egentligen får oss att känna ångest! Om vi vet orsaken kan vi göra någonting åt det.
Men är detta ett återkommande problem ska du själv klart ta kontakt med din läkare!

Jag hoppas de här ger er någon slags förståelse i hur det kan vara att ha ångest.

Fy helvete vad jag hatar ordet, känslan ska vi inte tala om ngt mer!

Ni kanske känner igen er i det jag beskrev ovan?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver :/

2009-04-17 @ 19:48:04
Postat av: Miss Pillowtalk

Jag har varit frisk i tio år från det du beskriver. Jag tänker nästan aldrig på det idag. Men när jag läser här så gör det lite ont att minnas, även om jag mest är tacksam. Och förundrad, över att just jag hittade en väg ut. Att just jag är så oförskämt lycklig.



Och det handlade om just det du tar upp - att ta kontroll. Över smått och stort. Att börja med bara en sak. Och när den fungerar ta en annan sak. Som att äta rätt, eller gå upp på morgonen. Även om varje sak tar ett år att lyckas med.

2009-04-19 @ 09:00:21
URL: http://pillowtalktalk.blogspot.com
Postat av: Hanna

Alt är så bra beskrivet... Lägg till lite ångest mani på det där. typ att ta kontrollen genom att göra allt perfekt,diska, skor i rätt ordning kontrollera allt i minsta detalj för annars kommer ångesten....

2009-07-23 @ 20:11:53
Postat av: Anonym

Hej! Hittade nyss till din blogg och jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har också fått diagnosen manodepressiv sen flera år tillbaks, och min mamma har också gått bort i cancer. Kommer fortsätta komma hit, roligt att hitta dig :)

2011-04-25 @ 13:14:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0