Solen skiner, själen skiner

Påverkas eran psykiska hälsa också beroende på vad det är för väder?

Jag kan dra många paraleller till att jag påverkas mest på hösten och vintern. Om jag inte tar mina mediciner
regelbundet eller inte alls, är det som en förinställd knapp inom mig som under hösten eller vintern ger mitt ett skov.
Skovet kan vara bara en liten svacka med mer ångest än vanligt och oro eller gå till djup depression eller en bland episod med hypomana och depressiva faser.

Är inte det lustigt hur ljuskänsliga vi ändå kan vara?

Jag har aldrig under mina 23 år upplevt en djup depression/bland episod under sommaren.
Däremot har jag känt av att ett skov lr haft någon liten svacka men skovet har inte utbrutit förrän tidigast i september.




Nu är det i alla fall våååååår och jag känner mig redan trygg.

Påverkas eran psykiska hälsa av vädret?
Mycket, lite eller inte alls?


Jag kanske borde ta mig en liten promenad i det fina vårvädret.
Trevlig lördag!
Vi hörs sen!


Kommentarer
Postat av: Tappaintehoppet

Visst är det skönare när det blir ljust! Idag, 18 grader i solen på altanen, helt makalöst. Det är tom lättare att städa inomhus då!

2009-04-04 @ 16:48:55
URL: http://tappaintehoppet.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Hej!



Jo, jag påverkas oxå av ljuset. Mitt dilemma är dock att jag gärna spinner iväg då o blir manisk, suck.



Välkommen till min blogg.

2009-04-04 @ 19:16:55
URL: http://www.systerobror.blogspot.com
Postat av: Beva

Jodå, jag mår bättre när solen kommer fram. Mår som bäst när jag (orkar) släpa mig ut på lång promenad i solen. Gillar förvisso sensommar/höst oxå väldigt mycket med ljumma vindar, men vintern.. usch, då kommer ofta depressioner och ångest som ett brev på posten.

2009-04-05 @ 18:44:52
URL: http://bevabanzai.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag är född på andra sidan jordklotet och rätt beroende av solens ljusa värma närande strålar, men jag har haft två stora depressioner varav en ledde till inläggning på sommaren. Fick min diagnos bipolär 2 så sent som förra året och försöker nu tampas med att landa med mediciner, terapi och livet som det är.



Kramar och hälsningar,

EmmaW

2009-04-19 @ 09:05:52
Postat av: MA

hEJ!



iGEN! Ville bara säga detta: har bipolär 2 och typ jag gillar mer vinter och kyla och mörker... Vet att detta är konstigt men jag hatar SOMMAREN!!

Kan ej beskriva den:(



då sommaren 2007 jag fick min psykos solen skin trodde jag kunde allt och jag var profet och allt sånt shiit.. därför hatar jag:



1.solen

2.sommar

3. När det blåser

4. värme

5. När jag är ensam speciellt när det är sommar



ÄR JAG DEN ENDA SOM HATAR SOMMAREN BARA FÖR MINNEN?!!



vinter älskar jag! :) bästa som finns sverige väder bästa som finns<3



/tjej 20¨år

2011-02-13 @ 03:48:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0