Svar på viktig kommentar...




hej
Behöver hjälp och råd. Har en man som har bipolär sjukdom. Han svänger ganska snabbt i humör varje dag. Han vet att han är sjuk, men vägrar behandling. Han är farlig för sig själv och andra då han gör olika utfall i sömnen. Han vet inte det själv när han vaknar. Inatt höll han på att ge sig på mig. Han har varit och knackat på hos vår granne och var nära på att gå ut i balkongen. Vad gör jag om han dör i sin sömn, eller drömmer en mardröm om att döda mig. Imorse frågade jag honom om han visste vad han gjorde, men det visste han inte. Jag vet inte vad jag ska göra. Han är i en manisk period nu och jag har sagt till honom det, men han säger att han vet att han inte är det. En fråga: Om man är i en manisk period, vet man det själv då? Jag har svårt att tro det. Är orolig för hans liv och mitt! hjälp


Hej, jag ber om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare! Har tyvärr inte sett din kommentar förrän nu... 

Jag vet inte hur det är nu med din man eftersom det är ett tag sen du skrev.. Jag är ingen läkare eller beteendevetare inom bipolär sjukdom utan det jag skriver om här är baserad på mina egna erfarenheter som bipolär. Det enda rikiga rådet jag kan ge är att du måste ta kontakt med läkare eller närmaste vårdcentral för rådgivning! Det låter inte alls som din man mår bra utifrån det du beskrivit. Är du rädd för ditt eget liv och/eller hans måste du omgående uppsöka en läkare! Är man väldigt manisk har man oftast ingen sjukdomsinsikt, vilket innebär att det finns större risk att man kan vara en fara för sig själv och andra!
Han vägrar behandling, men det kanske är för att han inbillar sig själv att han mår bra?Och det gör han ju absolut inte efter det du beskrivit. När man är manisk känner man sig på topp och oövervinnerlig och självklart vill man inte förlora den känslan. Man kan bli avtrubbad av medicin till en början..men man måste ha tålamod för det blir inte bättre av behandling direkt.
Det är lika viktigt att du får råd och stöd som anhörig och du ska inte behöva känna dig rädd i ditt eget hem eller av din egen man!

Vet inte om det var till någon hjälp..Om du läser detta berätta gärna hur det gick för er.Kramar Sara



Kommentarer
Postat av: Eriiza

Hej.

Hittade din blogg på http://psykiatrin.blogg.se

Jag har en hemsida för människor med psykisk problematik.

Tänke att du kanske är intresserad av att bli medlem ? =)

http://gethelphere.jinity.com/



Man kanske kunde göra sidan till ett bra community i framtiden.



MvH Eriiza

2009-12-19 @ 17:28:35
URL: http://eriiza.webblogg.se/
Postat av: fia

Hej!



jag har lite frågor som jag verkligen skulle behöva svar på. Jag har haft ett förhållande med en kille som går och pratar på psyk som dom tror har manodepressiv sjukdom. Han var helt vanlig i sommras, men har blivit värre och värre. Han har fått prova olika mediciner,men dom tror nu att han har fått rätt. Men han har svikit mig väldigt många gånger, ljuger om saker.. han gjorde slut med mig för kanske ungefär 2 månader sen, helt plötsligt ville han inte fortsätta.. det fick mig att inte vilja fortsätta vårt förhållande, för att han har gjort slut så en gång förut också. Sen kom han till mig och saknade mig, men jag sa att jag inte orkade fortsätta, inte nu. Och det tog typ 2 dagaar, sen var han tillsammans med en annan tjej.. Sen när deras förhållande tog slut, hörde han av sig.. Och jag tyckte det var väldigt konstigt att han hörde av sig just då. Men han sa att han tänkte göra slut med henne dagen efter, men att hon han före. Och han sa att han aldrig älskade henne, att han bara tänkte på mig. Och han sa att han ångrade att han gjorde slut med mig, och bad om ursäkt, och sa att han inte kunde leva utan mig. Men jag kunde inte fortsätta, jag kunde inte lita på honom.. Och han berättade att han hade slutat ta sina mediciner..så jag skrev till hans mamma att han hade gjort det. Så hon började ge honom dom varje kväll. Han lyckades nästan övertala mig att bli tillsammans igen. Vi träffades en helg efter det, och vi höll på som om vi hade vart tillsammans. Jag försökte få känslor men fick inga.. Och det var flera tjejer som skrev till honom den helgen, och en som ringde. Och han sa att han hade skrivit med en tjej och hon hade skickat bilder på sig, samtidigt som han var tillsammans med tjejen efter mig..Och han erkände att det var dumt, men att han aldrig älskade sin tjej. Och att han inte skulle göra samma sak om vi vart tillsammans igen ,för mig älskade han.. Men jag tror att jag tappat känslorna föra alla gånger han sårat mig.. Men sen så pratade vi som kompisar efter helgen, för jag sa att jag hade bestämt mig, att jag inte ville fortsätta. Men han ville fortfarande fortsätta. Sen en kväll pratade vi i tele. Och vi började bråka när jag försökte förklara för honom hur sårad jag var, vad han hade gjort mot mig, och varför jag inte kunde lita på honom.och han sa att jag också sårat han förut. Men jag sa att jag hade ändrat mig som person..Och han sa att han också gjort det nu.Men jag sa som jag sagt förut att tänk om han blir manisk som han sa det hette, så han gör hastiga beslut och gör slut igen. Och han sa att den här gången så vet han hur han ska hantera sin sjukdom..Att det inte kommer hända igen, så har han sagt efter hon gjorde slut med honom. Men sen i tele vart han helt konstig. han vart tyst och bara lyssna när jag prata. Och jag sa något som, då kanske du inte älskar mig tillräckligt mycket eftersom du gjorde så, det känns som jag inte duger för dig. och då fråga jag om det var så, och då sa han nej det kanske är så. Och då vart jag chockad, och fråga så du vill inte fortsätta längre? och han sa: nej.. då sa jag men nu gör du ju precis lika dant som du sa att du inte skulle göra? och han bara svara jaa.. sen så ville jag inte ha något med han att göra längre.. han har förstört mig så mycket. Men jag undrar om du märker att det har något med sjukdomen att göra ?

och nu en dag efter vi pratade i tele, så har han en ny tjej igen...

2011-03-04 @ 13:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0